محل تبلیغات شما

درمان مشکلات ریاضی دانش آموزان مقطع ابتدایی

اصطلاح اختلال ریاضی در مورد دانش آموزانی بکار می رود که علیرغم داشتن هوش طبیعی، و سلامتی کامل در بینایی و شنوایی، در انجام مهارت های محاسباتی ضعیف هستند. در این گروه کودکان نقص جدی در یادگیری مهارت های ریاضی از شناخت اعداد گرفته تا عملیات ریاضی و مسائل مربوط به ادراک فضایی و حل مسئله وجود دارد. معمولا این مشکل به حدی است که در تحصیل و زندگی روز مره مرتبط با مهارت های ریاضی ایجاد اختلال کرده است.

رابطه نیمکره های مغز و ریاضی

در حدود 6 درصد کودکان در سنین مدرسه دچار اختلال ریاضی هستند.

نیمکره راست مغز: قدرت حل معما، خلاقیت و کشف کردن، جهت یابی دارد. حس لامسه و درک اشیا سه بعدی به این قسمت مربوط است. این نیمکره به فرآيندهاي ادارکي، تصور، تجسم، خيال پردازي، شناخت رنگ و موسيقي و هنر، مي پردازد و کل نگر است. نیمکره راست ابتداء کل را مي بينيد و بعد اجزا آن را تشخيص مي دهد. سمت راست مغز اساس خلاقيت را تشکيل مي دهد. اکثر سياستمداران و هنرمندان راست مغز هستنند.

نیمکره چپ مغز: قدرت درک ریاضیات و فلسفه، نظم و طبقه بندی و پردازش اطلاعات را دارد. با جزئیات سر و کار دارد. مرکز به یاد سپردن کلمات و اعداد است. این بخش از مغز ریاضی دانان و فلاسفه و زبان شناسان، فعال تر و بر نیمکره راست، غالب است. این نیمکره به فعاليت هايي همچون رياضيات، زبان و منطق، حافظه، طبقه بندي ها تحليل و …اختصاص دارد و به جزئيات امور توجه دارد. نیمکره چپ مغز، ابتدا اجزا را ديده و سپس آنها را ترکيب نموده و کل را مي سازد. نیمکره چپ مغز، مربوط به  هوش است. اکثر حسابداران، وکلا و طراحان بيشتر از سمت چپ مغز خود استفاده مي کنند. برتري يک نيمکره از مغز بر ديگري به معني عدم استفاده از نيمکره ديگر نيست، و هر دو نيمکره با هم ارتباط دارند، و در مجموع فعاليت دو نيمه مغز با هم، شخصيت فرد را مي سازند.

اهداف آموزش رياضي

الف) اهداف پرورشی: مهمترين وظيفه آموزش رياضي تربيت دانش ‌آموز است تا بتواند در زندگی، مسائل خود را حل نمايد.

ب) اهداف آموزشی: دانش آموز با تكنيك‌هاي محاسباتی مورد نياز در مدرسه و خارج از مدرسه آشنا شودو در زندگی روز مره بکار بگیرد.

ج) اهداف فرهنگي: رياضي بخشي از فرهنگ  بشري است لذا یادگیری آن در زندگی بسیار ضروری است. ریاضی دانان و نوابغ کشور ما همواره الگوهای مهمی برای سایر کشورها می باشند.

د) اهداف عاطفي: یادگیری ریاضی، موجب فعاليت‌هاي ذهني و  تقویت حس كنجكاوي  و نیز حس ظرافت و ادارك می شود. موريس كلاين مي‌گويد: (رياضيات عالي‌ترين دستاورد فكري و اصيل‌ترين ابداع ذهن آدمي است).

علل مشکلات ریاضی

1- ضعف در مهارتها ی زبانی: نقص در درک عملیات ریاضی، مفاهیم و رمز گشایی یا حل مسائل نوشته شده با نمادهای ریاضی.

2- ضعف در مهارت های ادراکی: مثل خواندن نمادهای عددی یا علائم حسابی و طبقه بندی اشیا و یا ادراک فضایی.

3- ضعف در مهارتهای توجه: مثل رونویسی درست از اعداد و اشکال، به یاد سپردن عددی که به ستون بعد اضافه می شود و رعایت علائم ریاضی.

 

اختلال ریاضی مقطع ابتدایی (راهکارهای درمانی)

خصوصیات یک معلم خوب در نظر سنجی یونسکو

ریاضی ,نیمکره ,مغز ,مي ,اهداف ,های ,مهارت های ,است این ,راست مغز ,را مي ,اختلال ریاضی

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها